![]() |
![]() |
||||
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Spelateliers lager onderwijs | |||||
Secundair en hoger onderwijs | |||||
Lesmappen | |||||
Doebladen | |||||
Combitickets voor scholen | |||||
Kleuters
Spelenderwijs ontdekken de kleuters wat een museum is. Vanuit het treinstation vertrekt de kleutertrein op reis. Onderweg houden we halt bij een aantal stations. De kleuters ontdekken er niet alleen speelgoed vanuit hun eigen leefwereld, maar ook van hun (groot)ouders! Spelletjes zoals berenmemorie, blindemannetje, ... zorgen voor een speelse toets aan het museumbezoek. De andere activiteiten en spelletjes zorgen ervoor dat de kleintjes hun eigen ik, hun lichaam en de omgeving leren kennen. Elk van deze activiteiten levert bovendien een bijdrage tot de totale ontwikkeling van de kinderen op motorisch, affectief, cognitief en sociaal vlak.
Uit welke materialen bestond speelgoed? Hoe werd het vroeger gemaakt? Wat
was het favoriete speelgoed van oma en opa?
Op deze en nog vele andere vragen krijgen kinderen van de 1ste, 2de en 3de
graad van het lager onderwijs een antwoord tijdens het spelatelier ‘De
Kinderspelen van Pieter Bruegel’. Aan de hand van een kort verkennend
bezoek aan het museum wordt stilgestaan bij het verschil tussen speelgoed
van vroeger en vandaag. Stap in het levensgrote schilderij en snuif de sfeer
op vanuit de tijd van Bruegel.
Na het luisteren en kijken, komt het spelen zelf aan bod. Kinderen hebben
immers de behoefte om dingen aan te raken en er iets mee te doen. Tijdens
een spelatelier spelen ze bekende en minder bekende kinderspelen, die getuigen
van onze rijke spelcultuur.
Spelend met diabolo’s, tollen, knikkers en bikkels komen de 6- tot 12-jarigen
tot het besef dat ze met weinig speelgoed lang en fijn kunnen spelen.
Overal ter wereld hebben kinderen iets gemeen: ze spelen. Hoe, waar en waarmee: dat is verschillend! De leerlingen situeren de verschillende werelddelen op de kaart en ontdekken meer over de leefwereld van leeftijdsgenootjes uit verre landen. De leerlingen ervaren zelf de spelcultuur door het spelen van een spel per werelddeel.
Techniek dringt steeds dieper door in het dagelijks leven. Al bouwend en
spelend met K’Nex maken leerlingen van het 5de en 6de leerjaar kennis
met eenvoudige, technologische principes. In kleine groepjes ontdekken ze
de werking van een hefboom, een wiel met as, een hellend vlak, een katrol
en een tandwiel. Samenwerken om de principes te bouwen is noodzakelijk.
Op basis van een aantal foto’s zoeken ze speelgoed waarop deze principes
van toepassing zijn. Er wordt een duidelijke link gelegd met gebruiksvoorwerpen
uit het dagelijks leven. Directe exploratie, directe expressie en directe
ervaring vormen de basis van dit spelatelier.
Copyright © 2016,,| ,Speelgoedmuseum Mechelen vzw, Nekkerspoelstraat 21, B-2800 Mechelen,,|
,TEL +32 (0)15 55 70 75,,|,, info@speelgoedmuseum.be,,,|,,,,disclaimer,,,,,