nl fr de en

PETER DE SMET

Peter De Smet

Peter De Smet uit Lokeren is een groot LEGO liefhebber en bekend als LEGO Watcher. Zijn voorkeur gaat uit naar de Star Wars franchise omdat hij als kind opgroeide met de eerste films. Als Speelgoedmuseum willen we het verhaal achter het speelgoed zeker ook documenteren, daarom stelden we hem enkele vragen over zijn verzameling!

Hoe ben je gestart?

Ik was als kind al groot LEGO liefhebber, vooral van de thema’s Ridders en Ruimte. In LEGO Star Wars worden die twee mooi gecombineerd. Wanneer in 1999 de eerste LEGO Star Wars sets op de markt kwamen ben ik mee op die kar gesprongen.

Zijn er nog familieleden die verzamelen?

Mijn zoon is ook gebeten door de LEGO Star Wars microbe. We vullen elkaar aan, hij verzamelt vooral sets van de reeks Star Wars Rebels, ik eerder de sets uit de eerste films omdat ik daarmee ben opgegroeid. Wat een nostalgie om die klassieke ruimtetuigen in mijn vitrinekast te zien blinken!

Ben je in de eerste plaats een LEGO verzamelaar of toch LEGO Star Wars verzamelaar?

Ik ben een LEGO liefhebber en op internet bekend als LEGO Watcher maar toch vooral een LEGO Star Wars verzamelaar. Omwille van het grote aanbod moet je als fan om budgettaire redenen kiezen. Ik koop ook niet alles, enkel de sets waar ik het meeste voeling mee heb.

Zit je in een fanclub?

Ik ben geen lid van een officiële club, maar zit wel in verschillende LEGO netwerken. We delen foto’s van onze aanwinsten en bouwwerken of sets die binnenkort uitkomen. We spreken ook af in de LEGO winkel of op een van de vele beurzen.

Wat is het eerste stuk van je verzameling?

Mijn allereerste stuk is een set uit de eerste nieuwe Star Wars film die in 1999 uitkwam: The Phantom Menace. Die kreeg ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag en dat was het begin van een nieuw hoofdstuk in mijn leven. Mijn vrouw zegt ze achteraf dat ze daar wel spijt van heeft want nu moet ze me delen met een andere liefde. ;-)

Welk stuk was een echte must-have?

De Ultimate Collector’s series zijn grote en dure sets die meestal niet in mijn budget of vitrinekast passen. Voor de Slave I, het ruimtetuig van mijn favoriete personage Boba Fett, maakte ik een uitzondering. Daar heb ik lang voor gespaard en ik ben nog steeds enorm blij dat ik deze aan mijn collectie kon toevoegen.

Hangt er een mooi verhaal aan een van je stukken?

Mijn vrouw houdt niet van LEGO maar plande voor mijn 30e verjaardag een trip naar LEGOland. Aan het eind van dat weekend mocht ik in de shop iets uitkiezen. Die set heeft na meer dan 10 jaar nog steeds op een speciale plaats in mijn bureau. Een herinnering aan een mijlpaal in mijn leven en één van de leukste verrassingen en uitstapjes ooit!

Ruil je soms stukken?

Zeker, met stukken die ik dubbel heb. Het is leuker dan LEGO verkopen. Je bent geen geld kwijt en krijgt gewoon andere sets of figuurtjes in de plaats. Een win-win voor beide partijen!

Zijn er mensen die mee verzamelen?

Mijn zoon zoekt vaak op internet naar leuke koopjes en toont me interessante aanbiedingen. Ik krijg het ook vaak cadeau voor mijn verjaardag of onder de kerstboom en soms zelfs gewoon zomaar!

Hoe groot is je collectie nu?

Groter dan de plaats die ik heb om ze uit te stallen. Er zit veel opgeborgen waardoor ik geen goed zicht heb op hoe veel ik ondertussen al verzamelde. Ik verzamel al 20 jaar, in die tijd heb ik al wel het één en het ander bij elkaar gesprokkeld.

Zal je verzameling ooit compleet zijn?

Nee, maar dat hoeft voor mij ook niet. Als mijn collectie kan weergeven wat Star Wars voor mij betekent is dat voldoende. Ik probeer wel van elke figuurtje en ruimtetuig minstens een versie te hebben. Van de AT-AT walker, voor mij het coolste tuig uit de films, heb ik enkel de allereerste versie gekocht.

Hoeveel tijd spendeer je aan je verzameling?

Mijn verzameling staat uitgestald in mijn werkkamer, dus kan ik er altijd van genieten als ik aan mijn bureau zit. In het weekend probeer ik een moment vrij te houden waarop ik actief met mijn verzameling bezig ben.

Is er iets dat je niet doet omdat je verzameling belangrijker is?

Hoewel ik sommige artiesten graag hoor, kan ik geen geld geven aan optredens. Met wat zo’n ticket tegenwoordig kost, kan ik een mooie LEGO set kopen. Een concert is maar voor een avond, van die set geniet ik langer.

Wat wil je met je LEGO verzameling bereiken?

Als kind droomden mijn broer en ik van een kamer tot aan het plafond gevuld met LEGO. Als ik nu in mijn bureau naar de gestapelde dozen kijk, ben ik blij dat ik die kinderdroom heb kunnen waarmaken.

Ik verzamel LEGO uit liefde voor het speelgoed en niet als investering. Sommige mensen kopen LEGO om er rijk van te worden. Hierdoor zijn bepaalde sets snel uitverkocht en is het als verzamelaar zoeken om toch nog die ene doos te vinden aan een schappelijke prijs. LEGO is bedoeld om creatief te bouwen en te spelen. Fantasie en plezier maken is leuker dan geld!