nl fr de en

VERZAMELAARSCOLLECTIE ONDER DE LOEP

FIGUREN VAN OP TV, SPELEN JULLIE MEE?

Van 26 juni 2020 t.e.m. 28 oktober 2020

Vanaf 26 juni bewonder je de verzamelaarscollectie van Koen Van der Veken. Hij brengt verschillende generaties animatie onder één dak in de tijdelijke tentoonstelling: ‘Figuren van op tv, spelen jullie mee?’

Koen groeide als kind van de jaren 1980 op in de tweede gouden eeuw van de televisie. De explosie van de popcultuur in die periode heeft hem altijd gefascineerd. Het waren vooral animatieseries en de poppen van Jim Henson die zijn aandacht naar de beeldbuis trokken.

Koen toont een deel van zijn uitgebreide speelgoedcollectie rond tv-figuren uit Sesamstraat, The Muppet Show, The Simpsons en South Park.

Sesamstraat kwam in de VS voor het eerst op tv in 1969. De serie werd in 140 landen uitgezonden en kreeg verschillende internationale versies. Vanaf 1976 kreeg deze kinderserie een volwassen broertje met The Muppet Show. The Simpsons verschijnt begin jaren 1990 op de beeldbuis en is ondertussen een van de langst lopende televisieseries ter wereld. De grofgebekte kinderen uit South Park bestormden vanaf 1997 het klein scherm.

Koen werkte eerder al mee aan de expo ‘Barbie: 60 jaar modemuze’ waarvoor hij enkele unieke Barbies in bruikleen gaf. Krijg een voorproefje via zijn Instagram account: @nrfb_batteriesnotincluded

koenvanderveken

Fotograaf campagnebeeld: BURP