Archief | |||||
Iedereen kent ze wel: tamagotchi’s, knikkers, Pokémonkaarten of botsballen,… die mee in de boekentas gingen om trots te tonen of zelfs te ruilen op school. Wat was de voorbije decennia populair op de speelplaats én in de speelgoedkast? Wat was hét hebbeding waaraan jij als kind niet kon weerstaan? In het Speelgoedmuseum kan je de herinneringen aan je favoriete rage nieuw leven komen inblazen bij een bezoek aan de tentoonstelling ‘Speelgoedrages!’
In het kader van 30 jaar Speelgoedmuseum Mechelen, pakt het museum uit met
de tentoonstelling ‘Speelgoedrages!’ Wat was dé rage in
de jaren 1950? En welke topper zorgde voor een heuse hype in de jaren 1970?
Kom het te weten in de nieuwe tentoonstelling 'Speelgoedrages!'.
De tentoonstelling geeft je, in een chronologisch overzicht, een beeld van
de bekendste rages en toppers van de jaren 1950 tot op de dag van vandaag.
Elk decennium komt aan bod en wordt getypeerd door de belangrijkste rage uit
de periode. Zo springt er in de jaren 1950 vooral de hoelahoep uit, in de
jaren 1960 was iedereen dan weer zot van de scoubidou en in de jaren 1970
waren de klikklakballen hét hebbeding. Voor de jaren 1980 wordt de
populaire Rubik’s kubus als superrage naar voren geschoven, in de jaren
1990 gingen er miljoenen zakjes chips over de toonbank enkel en alleen voor
de gratis flippo die er bij zat, alfsluiten wordt gedaan met de jaren 2000
waarin de beyblades als typerende rages voor dit decennium naar voor wordt
geschoven.
Ook echte speelgoedtoppers zoals Barbie of Twister, die je ook vandaag nog
in vele speelgoedkasten kan terugvinden, ontbreken niet op deze nostalgische
trip. Korte fragmentjes van populaire reclamefilmpjes, tv-series of films
vervolledigen het sfeerbeeld van de tijd van toen.
Omdat de herinneringen zo belangrijk zijn heeft het museum mensen van alle
decennia geïnterviewd over hun ervaringen en herinneringen aan populaire
rages en toppers uit hun eigen kindertijd. Herinneringen die mogelijk ook
bij jou het “Ah ja, dat ken ik nog–gevoel” naar boven halen.
De rages en toppers staan centraal, maar daarnaast wordt de aandacht ook gevestigd
op de evolutie die spellen in de loop der jaren ondergingen. Denk hierbij
maar aan Monopoly. Tegenwoordig kan je het spel zelfs met een bankkaart spelen!
Bovendien krijg je in de tentoonstelling de kans om zelf te hoelahoepen, met
scoubidou te vlechten, twister te spelen, het raadsel van de Rubik’s
kubus op te lossen of je uit te leven op Playstation en Wii.
Tot slot kan je je kennis testen over de speelgoedrages met een quiz.
JAREN 1960
Scoubidou was hét hebbeding in de jaren 1960. Met de soepele, ronde,
holle plastic draadjes kon je bijvoorbeeld sleutelhangers, vriendschapsbandjes
enz. maken. Ook het balvangertje en de superbal waren in die tijd erg in trek
bij kinderen.
In de Verenigde Staten is het spel bekend onder de naam ‘Boondoggle’,
wat staat voor een nutteloze en tijdrovende bezigheid.
JAREN 1970
In de jaren 1970 waren blauwe polsen een fenomeen onder de jongeren. Oorzaak
waren de populaire klikklakballen. Ook de kangoeroebal, speedball, traproller
en het skateboard stonden toen op ieders wenslijstje.
Klikklakballen verdwijnen vrij snel, omdat ze relatief gevaarlijk zijn. Pijnlijke,
blauwe polsen en zelfs blauwe ogen zijn niet uitzonderlijk! Sommigen omschrijven
dit speelgoed zelfs als ‘Polskrakers’.
JAREN 1980
De Rubik’s kubus zorgde in de jaren 1980 wereldwijd voor een hype. Ander
geliefd speelgoed waren de lolobal en de skip-ball. Iconen van de jaren 1980
zijn E.T. en de videospelpersonages Mario en Pac man.
Het wereldrecord werd verschillende malen verbroken en de teller staat sedert
2011 op 5 seconden en 66 honderdsten!
JAREN 1990
De gekte rond de flippo heerste in de jaren 1990. Kinderen verzamelden Pokémonkaarten,
trollen, fopspenen. De Furby en de Tamagotchi zijn dan weer typische voorbeelden
van steeds meer interactieve elektronica.
De flippo werd in 1995 uitgebracht op de Belgische en Nederlandse markt en
was gratis te vinden in zakken chips. Opvallend was dat in de buurt van grootwarenhuizen
vaak chipszakjes te vinden waren waarvan nauwelijks was gegeten. De flippo’s
werden er uiteraard wel uitgehaald!
JAREN
2000
Met Beyblade en Bakugan is de Japanse anime steeds vaker de bron voor nieuwe
rages (zie ook Pokémon in de jaren 1990). Of wie heeft nog niet met
de Wii gespeeld of met andere interactieve speeltjes op smartphone of tablet?
De Beyblades zijn geïnspireerd op de oorspronkelijke Japanse tollen of
beigoma’s. Deze tollen met een diameter van 3 cm waren reeds populair
in de 17de eeuw.